Friday, April 29, 2011

LET'S MOVE ON.

Hai! Hari ni kan, gua rasa nak jadi doktor cinta sikit la. Sikit jela tapi. Jangan risau. Dan jangan nak mintak banyak sangat. Baiklah. Apa tugas doktor kawan-kawan? Ya, mendiagnos apakah masalah dan cuba memberikan rawatan yang sesuai, no? So, here I am! Let's start our session.

Kalau kita bercinta, ehh bukan kita, maksud gua lu orang. Kalau lu orang bercinta, pastu putus, kecewa tak? Okay. Tak kesahlah lu orang kecewa ke tak, apa yang gua nak highlight kat sini adalah apa yang lu orang akan buat lepas putus? Bunuh diri? Too cliche. Tak thrill langsung hidup lu orang kalau suicide ni. Straight to the hell dapat. Ekekekeke.

Jadi, apa yang lu orang akan buat lepas putus dan ya, kecewa oskof. Nampak tak? Macam ni la. Gua terangkan dalam bentuk persamaan eh. Jangan nanges eh. Gua terangkan ni. Alolololo.

A + B = <3
A - B = </3
A = :')
B = :'(

Dia ----> 


Lu ----> 

Maknanya, dia lah peluka kat sini. Sebab dia dah mengecewakan lu dan lu dah kecewa teramat. Okay. Kat sini lah sebagai doktor cinta, gua harus mainkan peranan gua. Gua dah diagnos dah penyakit lu ialah kekecewaan akibat putus cinta dan gua nak cadangkan rawatan pemulihan kekecewaan kat lu. Lu nak ke taknak ke, lu kena nak jugak. Huhu.

#1 Rupa bukan segalanya
Penah tengok tak citer 'Beauty and the Beast'? Ok. Gua pon tak penah tengok. Tapi, gua penah dengar. Bila gua dengar je frasa tersebut, (kemaen lagi frasa kan) gua teros terdetik dalam kepala otak gua yang dah sedia genius ni tentang pasangan yang sorang hodoh, sorang bodoh. Eh? Ok ok. Maksudnya, sorang tak bape nak cantik dan sorang lagi memang cantik. Though beauty lies in the eyes of the beholder. Mane pegi prinsip ni pulak? Oh, dalam longkang sudah. So, kalau sebelum ni lu orang dikecewakan sebab rupa paras lu orang yang cantik sikit je daripada gua, pekate pasni lu orang carik someone yang memang kompom hodoh. At least, kalau dia nak tinggalkan lu, lu boleh cakap macam ni kat dia; "Ingat aku hadap sangat muka hodoh macam kau ni? Sedarlah diri tu sikit. Ada hati nak tinggalkan aku. Dah. Sampai sini je hubungan kita." Walaupon hakikatnya, lu yang ditinggalkan dulu.

#2 Aku bukan untukmu
Ini benda yang memang biasa sangat lu orang dengar tapi lu orang tak praktikkan pon kan? Lu orang maseh jugak nak menunggu buah gugur ke dada. Eh? Sbnanye kan, once lu orang dah ditinggal dan dikecewakan, sila terus-terusan percaya dia bukan untuk lu. Dia mungkin baik, tapi bukan yang terbaik untuk lu. Sila percaya. Kalau lu orang nak terus-terusan paksa diri lu orang percaya yang dia untuk lu, jangan cakap gua tak sound awal-awal sudah la. Setiap daripada kita diciptakan berpasang-pasangan, jadi kalau bukan dia yang ditakdirkan menjadi pasangan lu, mungkin ada yang lain yang maseh setia menanti. Lu never try, lu never know.

#3 Be busybody
Hai mami jarum, alahai mami jarum. Ehh, gua bukan nak suro lu jadi busybody sampai tahap jadi mami jarum. Jadi mami benang sudah. Ok tak lawak. Maksud busybody kat sini adalah lu membusykan body lu dengan bekerja dan berfikir. Dengan cara ni, lu akan kurang meratap kekecewaan lu tu sangat. Lu akan cenderung untuk lebih fikir tentang kerja yang patot diselesaikan and put aside benda yang tak penting. Bukannya gua tak concern dengan perasaan lu, tapi perasaan gua pulak macam mane? Kehkeh. Takde la. Memanglah masa tengah frust menonggeng kalah ayam golek tu, macam takleh nak buat satu haram keje pon kan? Tapi, cubalah try test examine bagai. Jangan biarkan cinta yang sia-sia menguasai diri lu, sebaliknya lu lah yang kena kawal perasaan cinta tersebut.

Cukup tak tiga? Amek wuduk pon tiga kali paling afdhal kan? So, gua assume cukuplah ye? Sbnanye banyak je cara lain. Mungkin lu orang boleh share kan dengan kami apa cara yang lu orang guna. But remember, this is NOT literally based on experience. Hehe.

Kamon swit bebi. Yu olwez no det lev dazen panish yu. It onli tices yu hau tu bi sterongger tu fes dis kruel wel. 

Susah nak faham? Ok. My english is bad then. Kehkeh. Since I'm kind-hearted-not-broken-hearted-person, I'll translate 'em for you. Just for you, baby. *muntah sekarang*

Come on sweet baby. You always know that love doesn't punish you. It only teaches you how to be stronger to face this cruel world.

Got it? Good boy/girl. Hihi.

And now, please ask yourself; 'Will I move on?' and answer it by yourself as well; 'Yes, I will. Someday, somehow. When the right person comes, at the right time, with the right condition.'

Hate cannot drive out hate; only love can do that. -Martin Luther King Jr.

untuk apa sayang tapi merana?
untuk apa kasih tapi derita?
untuk apa cinta tapi terseksa?

maka, rasa itu hanya akan menjadi ilusi minda mereka yang terperangkap,
dan bayangan igauan mereka yang terleka.

cinta manusia memang berpenghujung,
tetapi cinta Allah jua lah yang paling agung.
wallahualam~

sekian.

p/s: sekadar mencoret rasa, menyembuh luka. :)


Ya, masa ni gua tengah kecewa. Kahkah! Kthxbai.

No comments:

Post a Comment