Tuesday, May 24, 2011

PERSEDIAAN PERKAHWINAN



Assalamualaikum 

Perghh, bersopan santun sungguh permulaan entri gua kali ni. Mentang-mentang nak tulis entri pasal perkahwinan terus bersopan-santun yer dak? Jangan buat gila. Kehkehkehkeh. Mana lah tau tiba-tiba ada je awek yang duk terpikat ngan permulaan macam tu. Mau tak bangga gua. Terus jadi sopan-santun serta alim lagi. kahkahkahkah. Dah2, jangan nak melalut pula kat sini. Kita start sekarang entri kita. Jangan nak merapu kat sini.

Ok, bersempena musim kahwin yang bakal menjelma ni lu orang pun sendiri ketahui ramai yang sedang bersiap sedia untuk mempersiapkan majlis-majlis yang bakal mereka lalui. Gua yakin ramai kawan-kawan gua ngah prepaire tentang majlis diorang. Sepupu sepapat gua tak yah cakap lah, ramai gak yang duk sibuk mempersiapkan majlis kenduri kahwin diorang. Kompom meriah punya lah majlis tu. Kepada mereka-mereka yang bakal melalui alam perkahwinan gua just dapat ucapkan selamat pengantin baru. Semoga kekal hingga hujung nafas kalian semua.

Tapi ramai yang tidak ketahui berapa modal untuk kita standbyekan untuk mempersiapkan sesebuah majlis kenduri kahwin ni. Ada yang main serkap jarang je menyebut "Alaaa, kau ada 10ribu kau dah boleh kahwin dah." lu orang ingat kahwin ni macam pergi supermarket beli barang? Kalau dulu gua ada entri pasal duit hantaran kali ni gua nak buat plak entri pasal perbelanjaan kahwin. Bagi korang semua buka mata sikit. Jangan pula lepas ni ada yang pikir 10 kali nak kahwin sudah. Pikir 10 kali tak pe lagi jang langsung tak jadi kahwin sudah lah. Masak gua karang. Kahkahkahkahkah

Gua harap entri ini dapat menjadi pedoman kepada mereka-mereka yang tengah duk fikir nak kahwin. 

1 : KURSUS KAHWIN : 
Nak tak nak lu orang kena pergi gak.kalau tak pergi lu orang takleh amek sijil nikah. whatever it is kan baik kalau lu orang pergi attend the kursus(eceh). Walaupun kita dah terer dalam bab rumahtangga tapi ada baiknya kalau kita refresh balik apa yg dah bersarang dalam kepala hotak ni kan? Alah, SPM pon dah tinggal lama kan.hahahaha
kos kursus : around RM80 for the whole session (tengok tempat)
  
2 : TOK KADI :
At least 2-3 months before the proposed nikah date korang mesti kena p register kat jabatan agama islam(setahu gua lah), and bila korang p register korang mestilah dah tahu tarikh kahwin yg akan diberikan dan tempat nikah. Lepas register korang bolehlah book tok kadi. Sorang je ok! Jangan dua dua p book plak. haru biru nanti! ha ha
kos kadi : RM150 Termasuk saksi. (Kalau tak salah gua lah)

3 : Book Mak Andam : 

Mak Andam is one of the most important people dalam perkahwinan. Nak nak orang perempuan. Pilih mak andam boleh makan tahun lamanya. Adess. Of courselah kan, lelaki nak amek mak andam buat apa sey! At least six months misti nak book. Later than that u might have a problem finding one. Kalau ada pun mak andam dari Kereta Ayer Chinese Dance Troupe. Sekali dia kasi tepong gomak hah lu orang buat la opera cina kat situ.haha 

Kos : RM5000. Ini siap sekali 2 persalinan baju dan pelamin (tengok baju apa. kalau ada baju batman atau otromen mungkin mahal sikit)

4. Photographer:

Selalunyer mak andam akan rekomenkan photographer sekali. Kalau tak lu orang kenalah carik sendiri. Sekarang orang melayu dah pandai nokkk. Dah pandai ambil studio, dah pandai ambil outdoor. Gambar bogel je belom orang try.hahahahaha
Kos : rm1700 (depend on package lah kan)

5. Kompang / Hadrah / Silat:

Unless korang nak pakai loktang ke geng budak sekolah shuffle ke takyah panggil kompang. Kalau nak panggil at least 3 months notice. Sebab tengah hot musim kenduri kendara.
Kos : RM300 (kalau nak mintak buat persembahan taekwondo leh contact aku. Itupun area kl dan selangor je aku ambil. wakakakakka.)

6. Dewan atau Khemah kosi meja :

Kos Dewan : RM1000. Itupu dewan saja. tak termasuk kerusi meja. kalau masuk kerusi meja maybe korang kena tambah dalam 5-6ratus lagi. 
Kos khemah : rm450 Satu khemah. Puratanya begitu lah. Tapi kalau lu orang ambik khemah diorang akan bagi siap kerusi meja sekali. Tapi kalau lu orang nak pakai payung berniaga tu gua tak tau lah. hahahahha

7. DJ/Karaoke:

Kalau majlis senyap dan sunyi je taklah meriah kan? Lazimnyer owang akan engage DJ/ Karaoke services. Ader jugak yg ambil band hindustan, brass band mahupun band budak sekolah. At least 6 months mesti nak kena book.
Kos : RM850 (dengan dinner sekali)

8. Berkat:

Kira door gift lah. Yg biasa telur rebus orang kasi. Tapi sekarang dah maju. Diorang lagi kreatif. Ader yg kasi tuala, sabun buku, cokelat, agar-agar, mangkok, gelas, surah Yasin, etc etc.
Kos : RM3000++ (Just lu orang standbye jer lah 3ribu tu. maybe lebih maybe kurang)
9. Barang-barang hantaran :
Lu orang ingat tak yah beli barang hantaran ke? Itu dah wajib beb. Takkan lu orang nak datang berlenggang perut jer. Mau tak dikata nanti. Mesti lu orang nak standbye kasut lah, beg lah, baju lah, Quran lah, sejadah lah, etc etc lah. mamcam lagi lah. Banyak gila lah.
Kos : RM10,000 (gua kira paling grand ni. pandai-pandai lah lu orang cari yang murah-murah) hahahahhahah

11. Miscellaneous:

Perkara-perkara kecik orang selalu overlook. Perkara-perkara kecik camnilah yg selalu membuat kocek kiter tebakar. Benda-benda seperti Bunga Pahar, Sireh Dara, Kek, Sabun, Rokok Rewang, Sewa kolong blok, Tuala rewang, pisau rewang, barang-barang hantaran, cadar, kelambu, langsir, carpet, bill, lauk pauk pre and post majlis, plastik buat bungkusan, kad jemputan.
Kos : RM2500 ++ (paling-paling dah gua bagi tu. itu pun lu orang pandai lah jawab nanti)
12. Makan-makan :
lu orang tumbang seekor lembu, standbye ayam-ayam, pastu beras beli bawang beli itu beli ini beli segala-gala yang orang kampung nak masak. kalau tak orang datang majlis lu orang ada yang tak makan kang. duk teguk air liur jer. Konon nak jimat lah. Jimat habah lu orang lah.
Kos : RM10,000 (anggaran kasar gua tu)

12. Lepas kahwin :

Ha!! yang ni selalunya orang lupa. Gua benda ni lah yang selalu gua pesan kat kawan-kawan gua yang nak kahwin. Lu orang kena lah standbye sedikit duit untuk lu orang mulakan life lepas kahwin. Jangan pikir nak kahwin je. Lepas kahwin lu orang tak tahu lu orang nak duk mana. Takkan nak duk dengan mak bapak lu orang plak. Mesti lu orang nak privacy kan? Ehem ehem, takkan nak buat malam-malam sabil letak seletip kat mulut kot. wahahahahah

Kos sara hidup lepas kahwin : RM5000

Total estimate cost yang lu orang kena standbye adalah hampir mencecah rm40,000. Dalam erti kata lain Empat puloh ribu jer der. kehkehkeh. Ha!! terbeliak biji mata lu orang? Baru lu orang pikir kan. Itu tak termasuk lagi dengan duit hantaran yang lu orang nak bagi kat pengantin permepuan lu orang. bagi lelaki lah. Kalau lu duit hantaran yang diminta adalah dalam rm10ribu. Mau tak masak lu orang kena satandbye rm40 ribu untuk nak kahwin jer. 

Sebab tu ramai lelaki bila nak kahwin pening kepala. Tak kira lah lu keje engineer sekali pun kompom-kompom lu orang mesti pening kepala gak kan? Tak yah nak tipu gua lah kalau lu orang kata lu orang tak pening. Tapi kalau lu orang ni memang orang kaya tahap gila babi tu gua ta boleh cakap apa lah. Letak je 100 ribu kompom tak pening kepala dah. yer dak?

Kepada mereka-mereka yang nak kahwin tu gua ucapkan semoga berbahagia hingga hujung nafas lu orang. Pada mereka-mereka yang tengah duk rancang nak kahwin tu sendiri mau ingat lah brader. Gua tak campur. wakakakakakaka.

No comments:

Post a Comment